10 July 2007

Runway knits & Project runway


Runway knits is currently my favourite knitting book and Project runway my favorite TV show. Project runway is actually the only show I follow regularly. They are now showing season two here in Finland. All that drama between the people is a bit funny, but it's so interesting to see the weekly projects develop from ideas to finished garments.

Back to knitting, namely to my new books. Like so many other Finnish knit bloggers, I ordered two books from the Book depository in UK. The books were delivered in exactly one weeks time, they have cheaper prices than Amazon, and there are no processing or postal fees. Sounds like a pretty good deal to me. I ordered two books, Loop-d-loop and Runway knits. Loop-d-loop is a very good book, but there were no big suprises there, since I've seen so many Loop-d-loop projects on various blogs.

Runway knits is a very nice book, if you like feminine, modern knits. I immediately cast on for the leaf paneled sweater, using some Novita Tennesee (merserized cotton) from my stash. I'm makin mine a little shorter, since tunic length is not very becoming on me. Neither are mock turtle necks, so I'm altering that too. Here are pics of some other projects from the book, that I like.

Some observant reader might have noticed that Knit and Fight the black dog button on my side bar. The idea in a nut shell is to share ideas and experiences on depression, and especially on how therapeutic crafts can be at times of anxiety. I have myself suffered from depression, and even if I'm doing pretty well rigth now, it still affects my life. I think it's very important to openly talk about depression. The reason why I haven't mentioned this on my blog is that I want to keep my knitting, crafting and blogging as an anxiety free zone.

---

Runway knits on mun tämän hetken lempperineulekirja ja Project runway (Muodin huipulle) lempparitelkkarisarja. Oikeastaan se on ainoa sarja jota seuraan säännöllisesti, mutta sitten sitäkin uskollisemmin. Kunnon tosi-tv:n tapaan siinäkin on ihan riittävästi hömppää draamaa ihmisten välillä, mutta viikottaisten tehtävien suunnittelua ja toteutusta on oikeasti kiinnostavaa seurata.

Takaisin kutomiseen ja uusiin neulekirjoihin. Kuten niin moni muukin neulebloggaaja, tilasin pari kirjaa Book depositorysta. Kirjat saapuivat perille tasan viikossa, halvemmat hinnat kuin vaikkapa Amazonilla, ei käsittely- tai postikuluja. Aika hyvä diili minun mielestäni. Tilasin kaksi kirjaa, Loop-d-loopin ja Runway knitsin. Loop-d-loop on kiinnostava ja inspiroiva kirja. Se ei kuitenkaan tuottanut suuria yllätyksiä, sillä netti on pullollaan siitä toteutettuja projekteja.

Runway knits on myös hieno kirja, varsinkin jos sattuu tykkäämään modernin naisellisista neuleista. Ja minähän tykkään. Aloitin suoralta kädeltä Leaf paneled sweaterin, lankana varastoitu Novita Tennesee (joka oli oikeastaan tarkoitettu johonkin ihan muuhun...). Tunikamainen pituus ei oikein pue minua, joten lyhentelen sitä hiukan ja kilpikonnakaulustakin ajattelin vähän säätää. Ohessa kuvia muutamasta muusta mallista, joista tykkään.

Joku tarkkaavainen ehkä huomasi, että sivupalkkiin on ilmestynyt Knit & Fight the black dog -nappi. Ideana on siis jakaa ajatuksia ja kokemuksia masennuksesta ja erityisesti käsitöiden terapeuttisesta vaikutuksesta. Olen itsekin kärsinyt vaikeasta masennuksesta, ja vaikka asiani ovat tätä nykyä aika hyvällä tolalla, vaikuttaa se edelleen moniin asioihin. Masennuksesta on mielestäni erittäin tärkeä puhua avoimesti, mutta en ole aikasemmin maininnut sitä blogissani, sillä haluan pitää käsityöt ja bloggaamisen mahdollisimman ahdistusvapaana alueena.

8 comments:

Anonymous said...

Onpa kaunista Leaf panelia tulossa. Mielenkiintoinen aihe tuo Knit and Fight the black dog, en ollut kuullut siitä aikaisemmin ja täytyykin perehtyä linkkeihin tarkemmin. Ainakin itselläni käsitöiden tekeminen lievittää kaikenlaista ahdistusta, alakuloa ja muuta pahaa mieltä mitä parhaimmalla tavalla. Ehkä jopa paremmin kuin liikunta, joka tietysti on toinen hyvä keino. Ahdistuneena tai apeana on ainakin paljon helpompi tarttua puikkoihin kuin patistaa itsensä lenkille...

hanna_h said...

Mä olen myös katellut tuota Runaway knitsiä sillä silmällä.. En vain uskalla selailematta tilata, vielä ainakaan. Ehkä sitten kun nään mitä kaikkea ihanaa ihmiset siitä neulovat :)

lomester said...

I def agree that knitting and crafts helps to lift your soul when it is down.

There are days that all i need to feel better is a little quiet and my current project.

villamokka said...

Project Runway on tosielämän jännityssarja! Ihan must! Kenen veikkaat voittavan tämänkertaisen? Oma arvaus on Daniel, rautahermoisen tuntuinen kaveri, muut on aika diivoja. Loppukolmikossa lisäksi Santiago ja se aasialaistaustainen tyttö jonka nimeä en muista.
Miten tuossa Runway Knitsissä, onko kunnon pienoiskaavat ohjeissa, chartit sun muut vai onko kaikki veivattu vain sanallisesti?

Kaisakaisa said...

maarit: Kiinnostavaa seurata tosiaan miten tuo Knit & Fight the black dog kehittyy. Kutominen on edelleen mukavan rentouttavaa, mutta jossain vaiheessa se oli oikea hengenpelastaja kun oikeastaan vaan nukuin ja kudoin. Se on paljon parempi vahtoehto kuin pelkästään nukkuminen, varsinkin kun olin tottunut olemaan tehokas ja saamaan paljon aikaan.

hanna-h: Minäkään en ole montaa valmista neuletta nähnyt, vaikka olen etsinytkin, mutta toistaiseksi olen ainakin tyytyväinen.

lomester: It's interesting to see how the Knit & Fight the black dog project evolves. I think it's a very important topic to discuss.

Villamokka: Mä olen tosi samoilla linjoilla ton Project runwayn kärkikolmikon kanssa. Danielin projektit on olleet parhaita, mutta Santiago on vihdyttävin persoona:)

Runway knitsissä on kyllä pienoiskaavat mittoineen ja mukavasti valokuvia useammasta kulmasta. Kaaviot löytyvät vain muutamasta neuleesta, useammassakin voisi olla. Olen oikein tyytyväinen tähän kirjaan, mutta koska neulekirjastoni on niin suppea, en ehkä osaa arvioida tätäkään kauhean hyvin.

Markka said...

Aloin itse neulomaan masennuksen takia, helpotti keskittymistä ja antoi edes jonkun pienen syyn nousta sängystä ylös.
Saa edes jonkunlaisen tunteen siitä että saa jotain aikaiseksi.

melissa said...

thanks for showing some pictures from the runway knits book. i have been considering getting it, now i think i will.
i also think it's important to talk about depression. knitting is my way of tuning out all the things that worry me or bring me down.

Unknown said...

I am grateful to have had knitting during one of the most difficult years of my life. It lifted my spirits, kept me busy, and at the same time provided me a "flow" during which I meditated and worked through issues.

Love your Runway Knits sweater. It's looking great! can't wait to get the book.